Відстрочки від мобілізації через ЦНАП: що зміниться з 1 листопада
З 1 листопада 2025 року в Україні починають діяти нові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації. Вони спрямовані на підвищення прозорості, боротьбу з корупцією, спрощення процесу та перехід до цифрової системи оформлення.
Зміни до постанови Кабінету Міністрів України №560 передбачають автоматичне продовження відстрочок, цифрову форму як основний спосіб оформлення, а також перенесення подання паперових документів до Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).
Ключові зміни
1. Автоматичне продовження
Всі відстрочки, підстави для яких можна підтвердити в державних реєстрах або які не можуть змінитися з часом, будуть продовжуватись автоматично. Це робить процес прозорим, без потреби повторно збирати документи і подавати заяву.
Відстрочки автоматично продовжуються для таких категорій:
- люди з інвалідністю;
- тимчасово непридатні до служби;
- батьки трьох і більше дітей до 18 років;
- батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
- батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто доглядає за батьком або матір’ю з інвалідністю (своїми або чоловіка/дружини);
- жінки та чоловіки, які виховують дитину до 18 років, якщо їхній чоловік або дружина служить у війську;
- студенти денної або дуальної форми, які здобувають вищий рівень освіти, а також докторанти й інтерни;
- наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, які викладають і працюють за основним місцем не менш як на 0,75 ставки;
- люди, чиї близькі родичі загинули або зникли безвісти під час бойових дій чи під час дії воєнного стану;
- родичі Героїв України, відзначених посмертно за мужність під час Революції Гідності;
- особи, незаконно позбавлені волі через агресію РФ;
- військові, звільнені з полону.
2. Оформлення онлайн у Резерв+
9 типів відстрочок вже можна оформити онлайн у застосунку Резерв+. Послуга доступна для таких категорій:
- люди з інвалідністю;
- тимчасово непридатні до служби (за наявності постанови ВЛК в електронному вигляді);
- батьки трьох і більше дітей до 18 років в одному шлюбі;
- батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
- батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
- жінки та чоловіки, які виховують дитину до 18 років, якщо їхній чоловік або дружина служить у війську;
- студенти денної або дуальної форми, які здобувають вищий рівень освіти, а також докторанти й інтерни;
- наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, які викладають і працюють за основним місцем не менш як на 0,75 ставки.
3. Оформлення офлайн у ЦНАП
Для тих, чий тип відстрочки ще не цифровізований, а також для тих, хто не користується смартфоном або має паперові документи й недостатньо даних у державних реєстрах, з 1 листопада можна подати заяву про відстрочку в будь-якому зручному Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП).
У такому разі адміністратор ЦНАП отримує та сканує документи й передає їх у електронній формі до відповідного ТЦК та СП для ухвалення рішення. Тобто ЦНАП є фронт-офісом приймання документів на послугу, а результат ухвалює ТЦК та СП.
❗️Важливо:
Послуга надаватиметься громадянам України, незалежно від зареєстрованого місця проживання:
- виключно особисто (представником не допускається);
- за пред’явленням паспорта громадянина України, реєстраційного номеру облікової картки платника податків (РНОКПП) та військово-облікового документу (у тому числі в електронній формі);
- до заяви додаються документи, що підтверджують право на відстрочку,
- у заявника обов'язково має бути зареєстрована електронна пошта з українським доменом та контактний номер телефону.
❗️Пам'ятайте, що відповідальність за достовірність усіх наданих відомостей несуть заявники.
Детальніше — у повному відео з заступницею Міністра Валерією Коваль: https://youtu.be/ntrZLrcQUYY
Графік роботи ЦНАП Білобожницької сільської ради:
понеділок - четвер з 8.00 - 17.15
п'ятниця з 8.00 - 16.00
обідня перерва з 13.00 - 14.00
субота, неділя - вихідні дні
Тому, головне:
📌 Особисте звернення:
Заяву про відстрочку громадянин подає виключно ОСОБИСТО!
📌 Без консультацій:
Адміністратор ЦНАП НЕ КОНСУЛЬТУЄ щодо підстав або видів відстрочки. Його завдання - прийняти заяву та передати її до ТЦК. Тому перед візитом заявник має чітко знати підставу, за якою подає заяву, і мати повний пакет документів відповідно до вимог Постанови №560.
📌 Для подання заяви потрібно мати ЗАРЕЄСТРОВАНУ ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ. Без електронної пошти прийом документів неможливий. Якщо ви вже подали заяву через «Резерв+», повторно звертатися до ЦНАП не потрібно - попередня заява перебуває на розгляді.
ЦНАП лише приймає документи та передає їх до територіального центру комплектування в електронній формі. Рішення про надання або відмову у відстрочці ухвалює виключно ТЦК, а не адміністратор ЦНАП.
📌 Строк розгляду:
Орієнтовний термін розгляду заяви - від 7 до 15 календарних днів. У разі позитивного рішення інформацію можна перевірити у застосунку «Резерв+» або уточнити у ЦНАП. У разі відмови повідомлення буде надіслане на електронну пошту заявника.
📌 Відповідальність заявника:
За достовірність та актуальність поданих документів відповідає виключно заявник. Якщо документи застарілі або містять неточності, ЦНАП не несе відповідальності за можливу відмову у відстрочці.




